Jak zarządzam czasem i zadaniami?

W moim życiu niesamowicie ważnym aspektem jest zarządzanie czasem i zadaniami. Lubię rozkładać moje obowiązki w czasie, dzięki czemu większość spraw jestem w stanie ze wszystkim nadążyć. Nauczyłem się tego jeszcze na studiach i czerpię z tego korzyści do dziś. Temat zarządzania czasem jest dla mnie bardzo ważny. Jeżeli szukasz optymalnych narzędzi do planowania, to ten wpis jest dla Ciebie!

Pierwszy krok ku lepszemu

W trakcie moich studiów zauważyłem, że ludzie dzielą się na dwa typy pod kątem zarządzania czasu (z pewnością Ameryki moim spostrzeżeniem nie odkryłem). Na tych, którzy regularnie byli przygotowani do zajęć oraz na tych, którzy odkładali wszystko na ostatnią chwilę. Przez dłuższy czas należałem do tej drugiej grupy co wiązało się ze sporymi problemami. Zawalałem projekty, nie potrafiłem pokazać się z dobrej strony na zajęciach. Ogólnie tak zwany syf, kiła i mogiła. Dopiero w momencie, gdy ważyły się moje dalsze losy na politechnice, postanowiłem zmienić swoje nawyki. Zacząłem z dużym wyprzedzeniem przygotowywać się do zajęć. Prace nad projektami rozpoczynałem niemalże tego samego dnia, w którym zostały podane wymagania. Wszystkie zadania rozkładałem na czynniki pierwsze i planowałem za pomocą odpowiednich narzędzi. Dzięki tej radykalnej zmianie po pierwsze udało mi się przetrwać na studiach a po drugie nie miałem żadnych problemów w dalszym toku mojej edukacji. W tym wpisie chciałbym Ci przedstawić narzędzia, którymi się w tamtym czasie wspomagałem.

Zarządzanie zadaniami – Trello i Todoist

Pierwszym narzędziem do zarządzania moimi zadaniami było Trello. Jest to bardzo wygodny w obsłudze wspomagacz, dzięki któremu moja efektywność bardzo wzrosła. Trello przede wszystkim jest darmowe. Poza tym w jasny i przejrzysty sposób możemy definiować nasze zadania, przypisywać do nich daty, dodawać komentarze, kategoryzować itd. Dodatkowo każdemu zadaniu można było przypisać zdefiniowany wcześniej status, u mnie były one następujące: do zrobienia, w trakcie wykonywania, zrobione. Można powiedzieć, że zalatuje tutaj metodykami wytwarzania oprogramowania. Muszę przyznać, że było to całkiem fajne przetarcie przed pracą zawodową. Z Trello korzystaliśmy na grupowych projektach na uczelni, narzędzie umożliwia współdzielenie tak zwanych tablic do których dostęp miał każdy członek zespołu.

Na Todoist natrafiłem dzięki jednemu z vlogów Macieja Aniserowicza. Narzędzie było tak bardzo zachwalane, że postanowiłem je przetestować. Można powiedzieć, że to była miłość od pierwszego wejrzenia. Co prawda możliwości Todoist’a są trochę inne niż Trello, jednak sprowadzają się one do tego samego – do zarządzania zadaniami. Dodatkowo Todoist umożliwia synchronizację z Google Calendar’em, co jeszcze bardziej mnie ucieszyło. Każde zdefiniowane zadanie, tak jak w przypadku Trello, mogę przydzielić do kontretnej kategorii, przypisać datę zakończenia, dodawać komentarze itd. Todoist ma również aplikację mobilną, która może wysyłać powiadomienia o zadaniach na dany dzień. Na ogół wspomniane funkcjonalności są podobne do tych w Trello, jednak interfejs i intuicyjność jest czymś co podbiło moje serce. Dzięki Maciek za polecenie tego super narzędzia!

Zarządzanie czasem – Google Calendar

Google Calendar - ClickMeeting Online Meetings Integration

Tak jak wcześniej wspomniałem, doskonałym dopełnieniem Todoist’a jest Google Calendar. Z tego narzędzia zacząłem korzystać w momencie zmiany moich negatywnych nawyków (jeszcze na długo przed Trello i Todoist’em). Początek był dość prosty, kalendarz służył mi do zapisywania moich zajęć na studiach. Tworzyłem coś w rodzaju harmonogramu. Było to bardzo wygodne w przypadkach, gdy laboratoria bądź spotkania projektowe odbywały się co dwa lub trzy tygodnie. Później z biegiem czasu Google Calendar wykorzystywałem jako przypominajka, która powiadamiała mnie o zaliczeniach, kolokwiach czy deadline’ach projektów. Tak kroczek po kroczku kalendarz stanął się moim nieodłącznym partnerem w życiu prywatnym, akademickim a także zawodowym. Google Calendar jest ze mną do dziś, dzięki niemu mogę zaplanować poszczególne dni nawet co do minuty. Jest to narzędzie, z którym nie rozstaję się już dobrych kilka lat.

Podsumowanie

Już wiesz jak zarządzam czasem i zadaniami. Jest to obecnie dla mnie optymalne rozwiązanie, które polecam wszystkim. Synergia Todoist’a z Google Calendar jest dla mnie czymś wyjątkowym. Tak na dobrą sprawę wspomniane narzędzia mogą okazać się przydatne nie tylko dla ludzi związanych z branżą IT. Każdy, kto lubi zaplanować sobie dzień, powinien sprawdzić wspomniane wspomagacze. Bez nich da się żyć, ale po co sobie robić pod górkę 🙂

Podzielcie się ze mną swoimi sposobami na planowanie czasu i zadań! Czy mieliście do czynienia ze wspomnianymi narzędziami? Jak je oceniacie? Zapraszam do dyskusji 🙂

 

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA JUŻ TERAZ!
SPRAWDŹ CO DZIĘKI NIEMU ZYSKASZ

zarządzanie czasem